Усукан козунак

Още една идея за бързо и лесно оформяне на козунак.

Тестото е пак по тази рецепта за кoзунаци. От тази доза винаги правя два големи козунака, изпечени в кръгла форма за кекс. Единия обикновено е оплетен на плитка, а другия усукан. Тъй като у нас обичаме козунаците най-вече с плънка, при усукания козунак е много лесно слагането на плънката. Половината тесто от дозата се разделя на три еднакви парчета. Всяко едно се разточва до правоъгълник с приблизителни размери 40Х10см. Всяко парче се намазва с разтопено масло, две от парчетата и обилно с плънка. Нареждат се едно върху друго, като най-отгоре е това без плънката(може да сложите и върху третото парче плънка, но се омазва доста така). Усукват се добре(все едно се изтисква хавлия:) ), после се увиват на пръстен и се слагат в намазнена и набрашнена, кръгла форма за кекс. Краищата се оплитат, така че да се заличи къде е била връзката, намазва се с олио, оставя се да втаса, намазва се с жълтък, поръсва се със захар и белени бадеми по желание и се пече.
С плънката винаги импровизирам, ето няколко идеи:
-стафиди(накиснати в ром), захаросани портокалови корички, локум, ядки
-любимо дамашно сладко(купеното е сгъстено с пектин и се разтича много), за мен най-подходящо е мармалад от сини сливи или сладко от круши, смесени със счукани орехи.
-сладко от круши с канела и счукани орехи
-счукани на ситно орехи с канела и малко захар, може и стафиди, поляти с топло мляко колкото да ги покрие, се оставят докато поемат млякото





Comments

  1. Танита, срамота е ти от Америка да ме учиш на козунаци, но истината е, че наистина имам нужда от хубава рецепта, а твоите козунаци изглеждат превъзходно, точно така ги правеше свекърва ми. Така че ще се възролзвам. А колко дни преди празница могат да се правят?

    ReplyDelete
  2. Танита, майстор си на тестените!

    Винаги съм се възхищавала на питите и козунаците ти! Този е поредното доказателство за сръчните ти ръце и удоволствие за очите, не се съмнявам и за небцето :-)

    Ведри, пълни с положителни емоции пролетни дни :-)

    ReplyDelete
  3. Мария, Дими, благодаря ви!
    Мария, добре че дойдохме в Америка, че да почна да правя сама козунаци, ако си бяхме в България, можеше още да не съм правила козунаци, защото майка всяка година прави огромна доза страхотни козунаци, рула, кифлички. Е, аз винаги и помагах, навивах кифличките:).

    ReplyDelete
  4. Значи с това, че съм в БЪлгария мога да се оправдавам до живот, че няма да правя повече козунак :)))

    Таня, страхотно изглежда!
    Да си хванеш крайче и да дърпаш, дърпаш, ..... докато се разплете конеца :)

    ReplyDelete
  5. О Пепи, много поетично звучиш!
    Да не се заблудите като съпруга ми, тази година още не съм правила, това са снимки от минали години. Вижда днес на монитора този козунак съпруга ми и вика "Ама кога го направи този козунак?!", "Когато бях млада:))" - отговарям. Много разочарован остана, веднага си помислил "ще си хапна сега козуначе с кафенце":)

    ReplyDelete
  6. E, да, съгласна съм - извън БГ неволята учи и баници, питки и козунаци се научават от няма накъде, но после удовлетворението е голямо, нали?
    Смятам да пробвам и твоята рецепта, да видим дали ще станат такива хубави!
    Поздрав най-сърдечен

    ReplyDelete
  7. Танита,
    прекрасни козунаци правиш!
    Впечатлявам се всеки път -
    на резултат, снимки и на
    твоите умения!
    Честито Благовещение!

    ReplyDelete
  8. Е,невероятна си и това си е то!!!Фантазия е това,което си ни показала.Изключително майсторство.

    ReplyDelete
  9. Не се издържа вече, само идвам, надничам и преглъщам :-)

    Утре ще правя от твоя козунак, мисля да сложа сушени черешки, накиснати в ром и ядки (може би и локум) :-))

    ReplyDelete
  10. Райна, ДиАни, Йоли, Иринка, благодаря ви!
    Ирина успех с козунаците, ще чакам отзиви!

    ReplyDelete
  11. Ох, ами не стана както трябваше :(

    Направих половин доза, защото в последния момент се оказа, че нямам достатъчно брашно. Всичко изглеждаше много добре - тестото беше меко и приятно за работа. Месих го 10-тина минути, след което час и половина втасва. Не беше се надигнало много, даже си мисля, че избързах и трябваше да го оставя още малко да втаса.
    Премесих го отново, оставих го за още един час на топло.

    Разделих го на 3 и исках да го оформя на фитили, които да усуча. Само че тестото се късаше. Някакви идеи къде може да съм сгрешила? Мазах си ръцете с олио и пак месих, но отново същия проблем.. разтеглям го, а като тръгна да го усуквам и се къса...

    Разточих трите части на правоъгълници, които наложих един върху друг с плънка помежду им. Само че не съобразих и съм направила най-долния пласт много тънък и плънката го беше разкъсала.. Нищо, прежалих това, че нямаше как да усуча рулото, както ти си посочила в поста и го сложих директно така в правоъгълна форма за кекс. Пуснах го да втасва на 40С за около 40 минути и после го изпекох.

    Ухаеше страхотно, но като го разрязах видях, че е клисав :( Вкусен е и ще се изяде, но не е онзи прекрасен козунак, който се къса на конци и който се топи в устата...

    И така, от този дълъг разказ на моя неуспех, имаш ли представа къде може да съм сгрешила, за да знам следващия път :-) Няма да се откажа, ще опитам пак.

    ReplyDelete
  12. Иринка днес цял ден те мислех, съжалявам че не се е получил.
    Идея си нямам защо така се е късало тестото, до сега никога не ми се е случвало. Завито ли беше, когато го остави до втасва, да не би да е било упръхнало, или брашното да му е дошло повече.

    ReplyDelete
  13. Ами и аз мислех, че е от брашното, но сложих 2ч.ч., дори леко лепнеше. Мисля си, че месенето не му е било достатъчно - около 10 минути месих, а някъде четох после, че трябвало 40 минути. Всъщност, не знам дали ще мога толкова дълго, но следващия път ще опитам, както и ще го оставя да втасва поне 2 пъти по 2 часа :-)

    А вкусен е иначе, тъкмо закусих с него :-D

    ReplyDelete
  14. и аз така си помислих първо, че месенето му е било малко, обаче пък ти пишеш че е станало меко и удобно за работа тестото?! Следващия път по-добре не го премесвай, остави го добре да втаса без да го премесваш!

    ReplyDelete
  15. Tanitka moje li polovinata testo da go sloji6 v hladilnika i na drugiqt den da pe4e6 ili nqma da stanat ako go sloga v hladilnika

    ReplyDelete
  16. Козуначеното тесто е много капризно, мисля че след хладилника няма да втаса така добре и няма да се получи същия бухнал козунак.

    ReplyDelete
  17. Здравей отново,Танита!Май е малко рано да кажа,че Великден наближава,но така или иначе това е предстоящият празник.Никога до сега не съм пробвала да правя козунаци,но откакто те открих имам чувството,че нищо не може да ми се опре.И все пак като ги гледам тия красоти чак ме е страх да си помисля,че ще мога да се справя.За това съм решила да се пробвам преди празника,та да може ако нещо се обърка да имам време да реагирам- с твоя помощ разбира се,иначе-ъъ,уплаша ли се веднъж от някой готварски провал,доооооооооста време ми трябва да се захвана пак.Както и да е,радвам се,че те има,поздрави на семейството и надявам се да се похваля с козунаци като твоите!

    ReplyDelete
  18. Здравей Марина! Благодаря ти за хубавите думи! Сигурна съм че с желанието, което имаш и с много търпение ще успееш! Чакам да споделиш!

    ReplyDelete
  19. Здравей,Танита!
    Благодаря ти за хубавата рецепта!Изпробвах я репетиционно преди празника и резултата беше отличен!Единият беше усукан със стафиди между пластовете,а другият-също усукан,със ситно надробен шоколад и лешници.Единствената промяна,която направих беше да добавя малко повече брашно.При мен бяха необходими приблизително 5 ч.ч.
    За Великден ще повторя козунака отново и то в ДВОЙНА доза,защото този път изчезнаха за по-малко от 24 часа :)))
    Успешна подготовка и весели празници!!!

    ReplyDelete
  20. Да, една доза никога не стига:)
    Много се радвам че се е получил, а и с тези пълнежи, мога да си представя колко вкусен е бил!

    ReplyDelete

Post a Comment